Otázka č. 4 - Mistr Jan Hus a literatura doby husitské
Mistr Jan Hus a literatura doby husitské
Husovi předchůdci:
Jan Milíč z Kroměříže- česky, z chudé vrstvy, založil kazatelské centrum v Betlémské kapli, kniha – Antikrist = ďábel, satan
Matěj z Janova- kázal v latině
Konrád Waldhauser – němec, kázal z německém jazyce v Betlémské kapli, bible do němčiny, kritizoval církev
Tomáš Štítný ze Štítného- zeman (příslušník nižší vrstvy), jižní Čechy, studoval na Pražské univerzitě, kázal v Praze
                        
1.Knížky šestery o obecných věcech křesťanských – obsahují traktáty = odborné pojednání o otázkách náboženských, patří sem rozhovor křesťanských ctností, popis svátostí, kritika šlechty, odpustky
2.Řeči besední- náboženské otázky
3.Řeči svátečné a nedělní- biblická témata
Husitská literatura- církev prodává odpustky
                        - církev -vnitřní schéma- 2 papežové- Řím
                                                                                   - Paříž
                        - husité- kališníci- podobojí= krev, víno, chléb
                        - církev získává čím dál větší finanční prostředky – daně, desátky, vybírá za svatby, pohřby, narození dítěte, zpověď)
1409- Dekret Kutnohorský- poměr hlasu pro Čechy
1434- bitva u Lipan
Jan Hus
-narodil se v Husinci u Prachatic 
- od roku 1390 studoval na Karlově univerzitě
-kněz od r. 1400; 1402- kázal v Betlémské kapli
-jeho vzor byl John Wycliffe (angličan, kritizoval církev)
- zasloužil se o překlad a vydání Kutnohorského dekretu
- kázal v češtině
- později se uchýlil na Kozí hrádek a poté na hrad Krakovec
Odstranil spřežkový pravopis. 
Pro změkčení souhlásky se používalo „z“ např. „czaap = čáp“; délka samohlásky se psala zdvojením. 
Zavedl diakritický pravopis „cáp“ . 
Tečka à nabodeníčko krátké, z tečky vznikl háček „čáp“
Čárka à nabodeníčko dlúhé.
- díla- Výklad Viery
        - Desatera a Páteře- rozbor zákl. náboženských otázek pro běžný lid
                                      - vysvětluje desatero božích přikázání; Páteř= Otčenáš jen si…..
        - Dcerka- určená ženám a dívkám, nejen náboženství, praktické rady do života, úloha Betlémské kaple
         - Knížky o svatokupectví- nejvíc kritizuje církev(odpustky)
         - O církvi- psaný latinsky
                         - v rozporu s církví
                         - církev tvrdí, že hlavou církve je papež, který všechno řídí; podle Husa je to J. Kristus a papež je jen služebník, plnící požadavky Bible
         - Postila- výklad kázání
         - Listy přátelům – dopisy z Kostnice
Král – Václav IV, syn Karla IV, jeho selhání jako panovník, zavinil jeho otec – syna 
rozmazlil. 
Už od dětství musel plnit státnické úkoly, kterým nerozuměl à tím si znechutil panování.
V dějinách zobrazován jako opilec a neschopný panovník. Neshody s bratrem Zikmundem.
Václav IV, J.Husa podporoval à schválen Dekret Kutnohorský. Pak se od něj odvrací, na jeho záchranu v kostnici nepodnikl.
Zikmund (bratr Václava IV), (přezdívka - liška ryšavá). 
Po smrti Václava IV, se nechal korunovat na krále, husité ho neuznali. 
Petr Chelčický
- nebyl kněz, ale zeman (nižší šlechtic)
-pochází z jižních Čech
-tvorba zasáhla i cizí země
- odmítal jakýkoli boj
-myšlenky vedli k založení Jednoty bratrské- založena 1458
- skupina proti násilí, propagující vzdělanost
                                                                      - rozvinuto v 15. – 16.st.
                                                                      - centrum v Orlických horách je Kunvald
                                                                      - poslední biskup je Jan Ámos Komenský
-díla- O boji duchovním- dokazuje, že není dobré bojovat fyzicky, ale nepřátele přesvědčit. Husité jsou ochránci boží pravdy a ďábel se usídlil ve zbytku nehusitské církve.
       - O trojím lidu- traktát- rozděluje společnost do 3vrstev- panovníků- vlastní veškeru půdu a určují poddaným způsob života
                                                                   - duchovní- páni nad věřícími, určují jak mají žít
                                                                    - poddaní- vyvrací, že veškerá práva a pravda by měli mít jen bohatí, ale pravdu má i ten co vyhází z Bible, jestli chudí mají pravdu, tak se mají postavit proti bohatým i papežovi.
        - Sieť viery pravé- přirovnává církev a věřící k jedné velké rybářské síti, a čím jsou věřící silnější a církev moudřejší je síť silnější. Síť ničí papež a kněží co prodávají odpustky.
Další husitská literatura
-Jistebnický kancionál- bez autora
                                    - kancionál- soubor duch- písní; r. 1450
                                    - 3části- písně ke mším
                                                - písně liturnické
                                                - písně bojové- Ktož jsú boží bojovníci; Povstaň, povstaň, veliké město Pražské(-centrum husitství byla Praha)
-Žižkův vojenský řád- soupis pravidle, jak se chovat v armádě
                                  - armáda zocelená, vzdělaná a vybírat si lidi
-Budyšínský rukopis- poezie, próza….;r.1420
     - skladby- Hádání Prahy s K. Horou- alegorie- jednotlivá města zastupují něco- Praha- husity
                                                                  - K- Hora- Zikmunda
                                                                 - spor vyhrála Praha
                     - Žaloba Koruny české- obviňují Zikmunda za upálení Mistra Jana Husa
                    - Porok Koruny české- porok- výmluva, výtka
                                                           - nemířeno proti tomu, že Zikmunda byl korunován
Václav Šašek z Bířkova ( z Mezihoří)
- autor píšící v době husitské,ale nepíše o husitství
- byl v druženi Jiřího z Poděbrad; cestovali po Evropě
Dílo:
Deník o jízdě a putování pana Lva z Rožmitálu a z Blatné z Čech až na konec světa- původní spisek se nedochoval
- doputují až do jižní Evropy, kde je podle nich konec světa
- podle této knihy A- Jirásek napsal – Z Čech až na konec světa  
Názvy:
Postila
= souvislý výklad biblického textu
Kancionál
= soubor duchovních písní určených pro křesťanskou bohoslužbu a soukromou modlitbu
